ΓΕΝΙΚΑ
Στο
σημερινό μάθημα θα δούμε πως σχηματίζεται η ερώτηση και η αρνητική
ερώτηση του μέλλοντα. Πριν όμως διαβάσετε το μάθημα αυτό, καλό είναι να
κάνετε μια επανάληψη το Μάθημα 46.
ΕΡΩΤΗΣΗ
Η
ερώτηση του μέλλοντα σχηματίζεται αν στη ρίζα του ρήματος προσθέσουμε
την κατάληξη του μέλλοντα και στη συνέχεια χρησιμοποιήσουμε την
ερωτηματική λέξη mi/mı στην οποία κολλήσουμε τις προσωπικές καταλήξεις.
Αν η ρίζα του θέματος τελειώνει σε φωνήεν τότε ανάμεσα σε αυτή και στην
κατάληξη του μέλλοντα αναπτύσσεται το γράμμα y . Το γράμμα
y αναπτύσσεται επίσης στην ερωτηματική λέξη mi/mı στο α ενικό και πληθυντικό πρόσωπο.
ΡΙΖΑ ΘΕΜΑΤΟΣ + (y)+ ΚΑΤΑΛΗΞΗ ΜΕΛΛΟΝΤΑ mı/mi+(y)+ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΚΑΤΑΛΗΞΕΙΣ
ΡΙΖΑ ΘΕΜΑΤΟΣ+(y)+ acak/ecek mı/mi+(y)+ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΚΑΤΑΛΗΞΕΙΣ
Για να δούμε ένα παράδειγμα:
gelecek miyim?
gelecek misin?
gelecek mi?
gelecek miyiz?
gelecek misiniz?
gelecek(ler) mi?
Όπως
βλέπουμε στο παράδειγμα η προσωπική κατάληξη πληθυντικού -ler/-lar
προστίθεται στο ρήμα μετά την κατάληξη αορίστου και όχι στην ερωτηματική
λέξη mi/mı.
ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΕΡΩΤΗΣΗ
Η αρνητική ερώτηση σχηματίζεται με το ρήμα στην άρνηση του μέλλοντα* και στη συνέχεια
με την χρήση της ερωτηματικής λέξης mi/mı στην οποία προσθέτουμε τις
προσωπικές καταλήξεις. Αν η ρίζα του θέματος τελειώνει σε φωνήεν τότε
ανάμεσα σε αυτή και στην κατάληξη του μέλλοντα αναπτύσσεται το γράμμα y .
Το γράμμα y αναπτύσσεται επίσης στην ερωτηματική λέξη mi/mı στο α ενικό και πληθυντικό πρόσωπο.
* Δείτε πως σχηματίζεται η άρνηση του μέλλοντα στο Μάθημα 46
Ας πάρουμε πάλι το ρήμα gelmek
gelmeyecek miyim?
gelmeyecek misin?
gelmeyecek mi?
gelmeyecek miyiz?
gelmeyecek misiniz?
gelmeyecek(ler) mi?
Όπως
βλέπουμε στο παράδειγμα η προσωπική κατάληξη πληθυντικού -ler/-lar
προστίθεται στο ρήμα μετά την κατάληξη αορίστου και όχι στην ερωτηματική
λέξη mi/mı.
Ο τονισμός των ρημάτων που είναι στον μέλλοντα γίνεται όπως παρακάτω:
α. Στην κατάφαση τονίζουμε πάντα τη δεύτερη συλλαβή της κατάληξης του μέλλοντα (ecek/acak).
β. Στην άρνηση τονίζεται πάντα πριν από την αρνητική κατάληξη -me/-me.
γ. Στην ερώτηση τονίζουμε πάντα τη δεύτερη συλλαβή της κατάληξης του μέλλοντα (ecek/acak).
δ. Στην αρνητική ερώτηση τονίζεται πάντα πριν από την αρνητική κατάληξη -me/-me.
Όταν
μιλάμε για ένα σημαντικό πρόσωπο άξιου σεβασμού τότε στο γ ενικό
πρόσωπο μετά την κατάληξη του μέλλοντα μπαίνει και η κατάληξη
πληθυντικού -ler/-ler
Όταν
θέλουμε να δηλώσουμε κάτι με απόλυτη σιγουριά και είμαστε απόλυτα
βέβαιοι ότι θα γίνει κάτι τότε στο ρήμα του μέλλοντα προστίθεται και η
κατάληξη -dir/-tir. Συνήθως αυτό εκφράζεται στο γ ενικό πρόσωπο και πιο
σπάνια στο α και β πρόσωπο ενικού και πληθυντικού.
Βάζοντας
σε ρήμα σε μέλλοντα και την κατάληξη -dir/-tir (όπως παραπάνω)
εκφράζουμε επίσης πρόβλεψη. Σε αυτές τις περιπτώσεις μέσα στην πρόταση
υπάρχει και ένα επίρρημα που ενισχύει την έννοια της πρόβλεψης.
Άσκηση 1
Να γράψετε τα παρακάτω ρήματα σε όλα τα πρόσωπα, στην κατάφαση, ερώτηση, άρνηση, αρνητική ερώτηση:
demek
yemek
yazmak
istemek
okumak
gitmek
tatmak
kaybetmek
Στείλτε την απάντηση της άσκησης στο (Θα δοθεί σύντομα)
Στο επόμενο μάθημα θα δούμε
Το ρήμα είμαι στον μέλλοντα