ΓΕΝΙΚΑ
Σε αυτό το μάθημα θα δούμε:
- Πως ρωτάμε αν είναι κάποιος-α /κάτι κάπου
- Πως ρωτάμε ποιος-α/τι υπάρχει κάπου
«Είναι κάτι/κάποιος στο …….;»
ουσιαστικό +-da/-de mι/mi?
Όπως και στη ερωτηματική λέξη mı το γράμμα ι τρέπεται σε e, i, u, ü έτσι και για τη τοπική κατάληξη da/de το D τρέπεται μερικές φορές σε Τ και το Α σε Ε, σύμφωνα με τους κανόνες της φωνητικής αρμονίας.
.
Έτσι για να ρωτήσουμε «Είναι κάτι/κάποιος στο …….;» στα τούρκικα λέμε:
ουσιαστικό+da/de mι/mi?
Παράδειγμα: Köpek bahçede mi? Είναι ο σκύλος στο κήπο;
όπου: Köpek το ουσιαστικό
bahçede η λέξη με τη κατάληξη DA η οποία γίνεται de καθώς το τελευταίο φωνήεν της λέξης bahçe είναι το e.
mi η ερωτηματική κατάληξη mI η οποία τρέπεται σε mi καθώς το τελευταίο φωνήεν της λέξης που προηγείται (bahçede) είναι το e
ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
Για τους κανόνες φωνητικής αρμονίας της ερωτηματικής κατάληξης mI και της τοπικής κατάληξης DA μπορείτε να δείτε στα μαθήματα 7 και 10 αντίστοιχα.
Εδώ να σημειώσουμε ότι η κατάληξη mI μετά την τοπική πτώση (de/da) γίνεται μόνο mi ή mı
Πως θα ρωτήσουμε λοιπόν “είναι ο μαθητής στη τάξη;”
Öğrenci sınıfta mı?
Έχουμε δηλαδή σύμφωνα με τον τύπο:
Öğrenci sınıf + ta mı?
(ουσιαστικό) ( …………da=ta)
Άσκηση 1
Πως θα ρωτήσουμε στα Τουρκικά:
α. Το τραπέζι είναι στο δωμάτιο;
β. Το βιβλίο είναι στη τσάντα;
γ. Το φρούτο είναι στο πιάτο;
δ. Ο Αχμέτ είναι στο σπίτι;
ε. Το πουκάμισο είναι στη ντουλάπα;
στ. Η γάτα είναι στο καλάθι;
Προσπαθήστε να μεταφράσετε τις παραπάνω προτάσεις. Οι απαντήσεις θα δοθούν στο επόμενο μάθημα.
Η απάντηση σε τέτοιου είδους ερωτήσεις είναι αρκετά εύκολη.
Απαντάμε με ναι ή όχι
παράδειγμα
Köpek bahçede mi?
Evet köpek bahçede (ναι ο σκύλος είναι στο κήπο)
Hayırö köpek bahçede değil (όχι ο σκύλος δεν είναι στο κήπο)
Βλέπουμε ότι η άρνηση σχηματίζεται και εδώ με το değil όπως και στο Μάθημα 8
Για να απαντήσουμε και στην δεύτερη ερώτηση που κάναμε:
Öğrenci sınıfta mı?
Evet öğrenci sınıfta
Hayır öğrenci sınıfta değil
Άσκηση 2
Απαντήστε με ναι και όχι στις ερωτήσεις της Άσκησης 1
“Τι υπάρχει στο.....”
“Ποιος υπάρχει στο.....”
Για
να ρωτήσουμε τι ή ποιος υπάρχει κάπου χρησιμοποιούμε το ουσιαστικό με
την τοπική κατάληξη da/de τις ερωτηματικές λέξεις ne (τι) kim (ποιος)
καı τη λέξη var υπάρχω)
ουσιαστικό+ τοπική κατάληξη ne/kim var?
ουσιαστικό+ da/de ne/kim var?
Για να δούμε ένα παράδειγμα λοιπόν
Πως θα ρωτήσουμε ποιος είναι στο δωμάτιο;
Odada kim var?
Όπου odada = ουσιαστικό + τοπική πτώση (oda + da)
kim = ποιος
var = υπάρχει
Αν θέλαμε να ρωτήσουμε τι υπάρχει στο δωμάτιο θα άλλαζε μόνο η ερωτηματική λέξη kim:
Odada ne var?
Απάντηση
Για να απαντήσουμε στις παραπάνω ερωτήσεις έχουμε
ουσιαστικό+ τοπική κατάληξη ουσιαστικό var
ουσιαστικό+ DA ουσιαστικό var
Για να απαντήσουμε λοιπόν στις παραπάνω ερωτήσεις
Odada kim var?
Odada Ahmet var (στο δωμάτιο ο Αχμέτ είναι)
Odada ne var?
Odada masa var (στο δωμάτιο είναι το τραπέζι)
Άσκηση 3
Μεταφράστε τις παρακάτω προτάσεις και απαντήστε σε αυτές
α. Τι υπάρχει την πολυθρόνα;
β. Ποιος είναι στο ασανσέρ;
γ. Τι υπάρχει στο τραπέζι;
δ. Τι υπάρχει στο πάρκινγκ;
ε. Ποιος είναι στο μάρκετ;
στ. τι υπάρχει στο δάπεδο;
ΑΡΙΘΜΟΙ
Σε προηγούμενο μάθημα είδαμε τους αριθμούς από το 1 έως το 10. Σήμερα θα δούμε τους αριθμούς από το 11 έως το 20
11 on bir
12 on iki
13 on üç
14 on dört
15 on beş
16 on altı
17 on yedi
18 on sekiz
19 on dokuz
20 yirmi
βλέπουμε
ότι ο σχηματισμός των αριθμών από το 11 έως το 19 γίνεται βάζοντας
μπροστά τον αριθμό δέκα (on) και στη συνέχεια τους αριθμούς από το 1 έως
το 9
Ας τους ακούσουμε στα παρακάτω βίντεο:
Τι πρέπει να κάνω μέχρι το επόμενο μάθημα:
Να μάθω πως ρωτάμε και απαντάμε «Είναι κάτι/κάποιος στο …….;» και “Ποιος/Τι υπάρχει στο.....”
Να λύσω τις ασκήσεις
Να μάθω τους αριθμούς από το 0 έως το 20
Τι θα δούμε στο επόμενο μάθημα:
Τις απαντήσεις στις ερωτήσεις
Πως ρωτάμε και απαντάμε “Υπάρχει/δεν υπάρχει”
Τους αριθμούς από το 21 έως το 1.000.000